úterý 5. května 2009

Slovníková hesla

Brainwashing (vymývání mozku)

Oběti, které jsou vystavovány systematickému násilí, trpí poruchami spánku nebo se u nich mohou projevovat psychosomatické potíže (bolesti hlavy, břicha apod.). To vede u řady z nich k tzv. vymývání mozku (brainwashing). Agresor prostřednictvím násilí vnutí obětem postoje, způsoby myšlení a jednání, které by samy dobrovolně a po kritickém hodnocení nepřijaly. Oběti začínají vypovídat nezávisle na agresorech, zcela proti pravdě a svému zájmu.
Tento termín použil novinář Edvard Hunter při líčení osudů vojáků zajatých v korejské válce, kteří v důsledku systematického mučení (tělesnou, smyslovou deprivací) změnili náhle své názory a přiznávali se i ke smyšleným zločinům. Obdobně fungovalo mučení v politických procesech padesátých let u nás, ale i v dávné historii, např. při procesech s templáři ve Francii.

KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha 1997, s.42

Slovní agrese a zastrašování

Slovní agrese a zastrašování jsou jedny z forem šikanování, kterými agresoři trápí své oběti. Pod těmito pojmy si lze představit následující:
● oběti je vyhrožováno zabitím-zastřelením, oběšením, umlácením apod.
● oběti je vyhrožováno mučením
● oběti je vyhrožováno násilím
● oběti je vyhrožováno anonymně
● oběť je zastrašována zbraněmi
● oběti je nadáváno-,,tlustý prase“, ,,smrdíš“, ,,ty svině cikánská, židovská…“
● agresoři urážejí rodiče obětí
● vysmívají se slabostem a handicapům obětí
● vysmívají se neúspěchu, chybám a trápení oběti
● vtipkují na úkor oběti, mají ironické poznámky, zesměšňují ji a posmívají se jí

KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha 1997, s.22


Michaela Karešová

Žádné komentáře:

Okomentovat