úterý 5. května 2009

slovníková hesla (2)

1. Mobbing

Mobbing je psychický teror, který se odehrává na pracovišti mezi kolegy.Mobbing je pojem méně známý než šikana a je tedy v současné době neustále přehlížen a podceňován. Můžeme říci, že se jedná o druh šikany, pojem ale nespojujeme s dětmi, ale s dospělými. Školství je druhou nejohroženější oblastí hned po zdravotnictví. Termín je odvozen z angličtiny, to mob (hromadně napadnout, vrhnout se na, vynadat).Švédský profesor Heinz Leymann ho uvedl do psychologie v osmdesátých letech dvacátého století a zasloužil se o jeho rozšíření. Nejde o jednorázové napadání člověka, ale o dlouhodobější jev, o cílené a opakované napadání jedince kolegou či skupinou kolegů. Proto je dobré nezaměňovat mobbing s konfliktem. Pouhý konflikt v práci ještě neznamená, že se jedná o mobbing. Tento jev může postihnout každého dospělého člověka. Neplatí tedy, že se obětí může stát pouze slabý jedinec, který se ve společnosti moc neprojevuje, je uzavřený do sebe a celkově působí pasivně a zakřiknutě.
Mobbing se týjá každého z nás, někdo je mobber – agresor, jiný oběť a ostatní pasivní či aktivní spoluúčastníci. Základními znaky jsou zákeřnot, rafinovanost, psychické dobře promyšlené týrání. Mobber , tedy aktér si ponižováním zvedá své sebevědomí a tím si kompenzuje pocit méněcennosti. Jedincům, kteří jsou podle jeho názoru silní, dobří,aktivní a dobře pracovně nasazeni, závidí a proto si je vyhlídne jako svou oběť možná právě z důvodu, že on sám toto postrádá. Noví zaměstnanci jsou kategorií neméně ohroženou. Mohou se odlišovat od celkového průměru vzděláním, inteligencí a znalostmi. Hlavní zbraní mobberů není fyzická síla, ale nenápadné, drobné útoky se snaho ponížit, poškodit druhého člověka. Často tedy může dojít k tomu, že člověk, který svou práci vykonával dobře, odejde ze zaměstnání kvůli útokům agresora, který ho odradí od všeho, co měl rád, co ho bavilo. Znechutí mu jak pracovní tak i soukromí život. V nejzávažnějších případech mohou být terčem mobbera i děti pracovníka. Mezi časté techniky patří vtípky,pomlouvání a neustálá kontrola přítomnosti na pracovišti, ponižování a zesměšňování.
Informace jsem čerpala z časopisu Prevence.Zde byl zveřejněn článek Prevence mobbingu aneb proč mě kolega šikanuje od PhDr. Lenky Svobodové, která nevěnuje lektorské a publikační činnosti a je autorkou knihy: Nenechte se šikanovat kolegou aneb mobbing skrytá hrozba.

2. Agrese
Agresy můžeme rozdělit na dva základní typy emocionální a instrumentální.
Emocionální jde přes první signální soustavu, náhlý výbuch vzteku, nemá smysl řešit situaci, děti v tu chvíli nevnímají, později ale vždy postihnout a definovat. Tento typ lze nazvat prohřeškem, musí se vždy projednat.
Instrumentální agrese je promyšlená ,cílená a chladnokrevná.Dále se instrumentální dělí na nutnou a žádoucí.
Nutná agrese : Obrana. Člověk se promyšleně brání před útokem.Stále se ale nejedná o šikanu. Žádoucí agrese je označována jako šikana. Člověk chce zisk v jakékoliv podobě ( pocit uspokojení, finance, emoční).

Typologie agresorů:
fyzický brutální agresor
používá sílu, pouze mlátí a vyhrožuje, neužívá mocenskou ani mentální převahu
doma dostává většinou tvrdé tresty, doma je nečitelná výchova – rodiče vychovávají dítě dle nálady a nejsou daná v domácnosti jasná pravidla
kultivovaný nacista
najde si na nekalé činy lidi, je učitelovým oblíbencem, velmi aktivní při hodině, dbá na svůj vzhled, rodiče na něj kladou velké nároky př. dívky, fotbalisti, ,,bohatí šampóni“
srandista
všechno pro něj znamená zábavu, vše je normální, zesměšňuje oběť, miláček třídy ( o to težší postavení má oběť), kvalitní materiální zázemí, chybí mu zážitek ohraničené touhy.
3.Teasing : škádlení žáků mezi sebou ( i když kříčí a ječí není jim to nepříjemné). V období mezi pátou třídou a druhým ročníkem střední školy.
4.Ostrakismus : psychická šikana ( pomluvy, nadávky, zesměšňování maily, SMS, žáci jednoho vyčleňují, ignorují ho a nebaví se s ním)
Oběť prochází dvěmi fázemi
A: nejprve agrese pod heslem ,,když si mě nevšímáte, tak já budu zlobit a vy si mě nakonec všimnete“
B: následuje stažení se do sebe
Čeho si můžeme všimnout u žáka : zhoršuje se mu prospěch, nesoustředí se ,
Reaguje výrazným úlekem, začíná chodit za mladšími
Informace čerpány ze semináře PaedDr. Martínka
Soňa Sedláčková

Žádné komentáře:

Okomentovat